Egyre nagyobb választékkal kaphatóak a négyévszakos gumiabroncsok. Mire képesek valójában? Az ADAC megvizsgálta, 16 jelenlegi, 205/55 R 16 méretű modellt tesztelt – Meglepő eredmény született.
A vizsgálatokat nyáron és télen végezték
Ez az első alkalom, hogy négyévszakos gumiabroncsot „jó” minősítést kaphatott.
Biztonsági és környezetvédelmi teljesítményt is figyelembe vettek az értékelés során.
A négyévszakos abroncsok régóta gondot jelentenek, ugyanis a nyári és a téli gumik elévült kompromisszumának tekintették őket. Soha nem tudták felvenni a versenyt a szezonális típusokkal. Ez magától értetődő, mivel a nyári és téli gumiabroncsok eltérő követelményeknek kellett eleget tennie, ezért a kialakításuk is eltérő egymástól.
Míg a nyári gumiabroncsok keményebb gumikeverékével és nagy futófelületi blokkjaival még nagyon magas hőmérsékleten is biztos tapadást biztosítanak, de hóban csúsznak. Ezzel szemben a lágyabb keverékű, finom lamellákkal tervezett a biztonságos vezetéshez a téli körülmények között is megfelelő feltételeket biztosító téli abroncsnak jól kell tapadnia hóba és jégen is. Viszont, sajnos magas hőmérsékleten a puha keverék nem képes megfelelő tapadási és tartóssági értékeket mutatni.
A fentebbieket ötvözni szinte lehetetlennek hangzik olyan abroncsot alkotni amely minkét körülménynek maximálisan megfelel, ezáltal nem maximalizálja a biztonságot se a téli, se a nyári időszakban. Azonban: Valami történik a négyévszakos gumik piacán. A megnövekedett vásárlói igény a kínálat növekedését – és láthatóan az abroncsok minőségét is – növeli. Az ADAC tesztjén először kapott „jó” minősítést négyévszakos gumiabroncs.
Az ADAC 2024-es négyévszakos gumitesztje:
Európában a legmérvadóbb teszteket hosszú évek óta az ADAC végzi. A Német Autóklub már elvágezte az idei négyévszakos gumiabroncs teszteket 205/55 R 16 méretű abroncsokat rangsorolva. 16 gumiabroncsot teszteltek nyári és téli körülmények között, valamint nedves körülmények között is különböző teszthelyeken. A tesztelt abroncsok sebességindexe V (240 km/h), terhelési indexe pedig 94 (670 kg). Ezek az értékek megfelelnek számos modern autó és könnyű SUV tipikus követelményeinek.
2024-ben legjobban teljesítő négyévszakos gumiabroncs:
Goodyear Vector 4Seasons
A teszt győztese a Goodyear-től származik. A Vector 4Seasons Gen-3 volt az első olyan négyévszakos gumiabroncs, amely valaha „jó” minősítést szerzett a teszteken. A végeredmény 2,4-es értéke azt mutatja, hogy az abroncs alapvetően jól koordinált, és egyetlen területen sincsenek kirívó gyengeségei. Azonban fontos megjegyezni, még mindig nem tökéletes: bár jó eredményeket ad nedves és téli utakon, enyhe gyengeségeket mutat száraz utakon magas nyári hőmérséklet mellett, így a vezetésbiztonság terén csak 2,7-et ér el.
Jó környezeti egyensúlya (1.8-as osztályzat), amely az eredmény 30 százalékát teszi ki, hozzájárult a győzelemhez. Magas hatásfoka csökkenti az üzemanyag-fogyasztást, csekély a gumikopás, illetve az előre jelzett futásteljesítmény több mint 60 000 kilométeres – Kimagasló átlagon felüli futásteljesítmény.
A gumiabroncs teszt futásteljesítmény eredményei:
Az ADAC ítélet szempontjából legjobbnak minősülő gumiabroncs a legmagasabb kopásállósággal bír. A legminőségibb gumival akár 60.000 km is megtehető.
Az alábbi diagramm szemlélteti az idei teszten hogyan szerepelt a 16 gumiabroncs:
A keveset autózóknak jó választás lehet:
Pirelli Cinturato All Season
A Pirelli Cinturato All Season SF2 az összesített eredményben második helyen áll, mindössze 33 000 kilométeres futásteljesítményt tudhat magáénak.
A második helyezett Pirelli Cinturato All Season SF2 határozottan jó választás a ritkábban közlekedők számára. Ez volt az egyetlen, akely jó minősítést (2,3) szerzett a vezetési biztonságért a tesztek során. Ez azt jelenti, hogy az abroncs jó vezetési és biztonsági tulajdonságaival nyűgöz le nyáron, valamint télen és nedves körülmények között is egyaránt. A teszten a legjobb pontszámot érte el mind nedves fékezés, mind kezelhetőség tekintetében.
Azonban: A Pirelli Cinturato All Season SF2-t már leváltotta az utód Pirelli Cinturato All Season SF3, amelynek teljesítményéről a tesztcsapat sajnos egyelőre nem tud nyilatkozni. Az utód mindenképpen bekerül a következő négyévszakos gumitesztbe. Az ADAC már teszteli.
7 esetben elégséges, 2 esetben elégtelen:
Sajnos a tesztekből még mindig az derül ki, hogy nem igazán lehetséges olyan kiegyensúlyozottan működő négyévszakos abroncsot tervezni és gyártani, amely egyformán jól teljesít a téli teszteken és a nyári megpróbáltatásoknak is eleget tesz. Ugyanis hét modell nem éri el a 3,6-4,0 közötti összesített osztályzatot, sőt eggyes modellek „rossz” minősítést is kaptak (5,1 és 5,4).
A hibás gumiabroncsok elfogadhatatlan eredményeket produkálnak egyes teszteken: a Kenda Kenetica 4S nem bírja a hóban. Korán elveszti a tapadást, hajlamos az alulkormányozottságra és nemmellesleg allig van tartaléka a határon – így gyorsan lecsúszik vele az útról. Az Infinity Ecofour sem legkiválóbb modell. Bár téli utakon jobban teljesített, mint a Kenda, azonban nedves úton gondokat okoz, hajlamos korán túl- vagy alulkormányozni, illetve nehezen irányítható.
És mi a helyzet a hét „elégséges” minősítésű abronccsal ? Nem ajánlott, mert nyári körülények között gyengék, különösen száraz úton. A gumiabroncsok túlságosan pontatlanok a nyári hőmérsékleten. Kihívást jelenthet a vezetőnek, ha kitérő manőverert szeretne végrehajtani, mivel az abroncsok hajlamosak meglehetősen túlkormányozni és nem stabilizálódnak olyan gyorsan, mint az elfogadható lenne a volán mögött ülő személy számára.
A tesztek eredményei, következtetések:
A négyévszakos abroncsok korántsem univerzálisak. Az értékek egyre jobbak,ez önmagában pozitívum, amit az összesen hét ajánlott modell és különösen az első „jó” minősítésű négyévszakos gumiabroncs is alátámaszt. Azonban nem szabad arról megfeledkeznünk, hogy 16 gumiból kilenc nem ajánlott.
A gumiabroncsok kiválasztásakor mindenkinek tisztában kell lennie azzal, hogy nagy különbségek vannak a teljesítményben, mind a vezetésbiztonság, mind a környezetterhelés szempontjából.
Fontos: A gumiabroncsok vásárlásakor a teljesítményre kell összpontosítani, nem az árra. Ideális esetben az eredménytáblázatot a saját vezetési profilja szerint kell értelmezni. Ha Ön sokat utazik és évente több ezer kilométert vezet, az abroncsnak a lehető legjobban kell teljesítenie a vezetésbiztonság és a környezeti teljesítmény szempontjából.
Esetleg ezek is érdekelhetnek:
Lerobbantam az autópályán. Mit tegyek?
Lerobbantam az autópályán. Mit tegyek? Az autózás egyik legroszabb pillanata,
Autómentés Érd
Autómentés Érden – Autósegély Érd 24/7 1am Autómentés / Autómentés
Elektromos autó mentés & szállítás
Elektromos autók mentése és szállítása Az elektromos autók egyre népszerűbbek.